PORTFOLIO

Red Bull

I slutet av 2016 fick jag i uppdrag att ta fram en meny till ett »silent disco« som anordnades av Red Bull. Under 2017 fick jag sedan förtroendet att bl.a. skapa menyer till de olika festivaler som Red Bull närvarar vid.

Utifrån en kontakt, som jobbar för Red Bull som utesäljare och event-planner i Mellansverige, fick jag mitt första uppdrag från Red Bull. Efter det så hörde flera olika säljare av sig och vill ha hjälp med sina event. Det gäller främst menyer till olika festivaler, men även foliering av kylskåp och diverse trycksaker.

Detaljer

Kund: Red Bull Sweden AB

Datum: 2016-2017

Kategori: Event & produktion

Ovan är ett exempel på hur det kan se ut på festivalområdet. Bilderna är från Bråvallafestivalen 2017 där jag hade designat menyerna som sitter över kylarna. Dessa trycktes på vinyl som sedan monterades på kanalplast för stabilitet och enkel montering.

Oftast är det kort deadline på menyerna då eventen duggar tätt under sommaren. Arbetet måste därför gå smidigt. Säljaren i fråga skickar först över en fil med de menyner som önskas, ihop med ett par ledord gällande tema och känsla på eventet. Därefter gör jag ett utkast med de olika menyerna som önskas. Efter en eller två korrekturvändor brukar alla vara nöjda och produktionen kan starta. Vanligtvis skickas paketen ut till säljaren i gällande region.

Emmaboda

Emmabodafestivalen har ett lekfullt uttryck och Red Bull hade 2017 Star wars-tema på sin bar. Jag gick all-in på rymdtemat och försökte vara lekfull gällande färg och form utan att menyn blev svår att läsa. Menyer tillverkades i storlekarna 50*70 cm och 120*50 cm.

Akademien Jönköping

Studentkåren anordnade en stor fest i Jönköping och Red Bull var såklart på plats för att delta i festligheterna. Både jag och eventansvarig från Red Bull ville ha någon form av textur på menyerna denna gång. Vi landade i en grynig stenfasad. För att få lite klass på det hela ramade jag in innehållet i en elegant ram. Menyn trycktes i sex exemplar och Simply Cola erbjudandet i två exemplar. Storlek: 50*70 cm

Where's the Music 2017

WTM är en trevlig festival i Norrköping där okända artister spelar på många olika platser i staden. Man går runt till olika lokaler, barer, teatrar och kyrkor där det spelas olika sorters musik under helgen. Red Bull tog hjälp av mig för att bland annat designa och trycka upp lite menyer till deras bar belägen i Grand Hotell. Uttrycket med de handritade burkarna kommer delvis från Red Bull, som har tagit fram dessa handritade burkar, och delvis från samtal med Red Bull för att själv ta fram de nya smaker som fattades.

Under WTM användes varianten med gröna blad, vilket passar bra in i Grand Hotells inredning. Under Red Bulls personalfest tog jag fram en annan mer avskalad version som trycktes på “backlitfilm” för placering i LED-skärm.

WTM 2017

Intern tävling på Red Bull

Varje år har säljarna på Red Bull en tävling där man ska komma på ett roligt koncept för att marknadsföra en produkt. Jag fick vara med på ett hörn då min kontakt på red Bull behövde hjällp med sin idé. Pitchen jag fick var att en drink skulle serveras i en påse och uppdraget vara att lösa själva tryckmetoden och ta fram en design. Konceptet hette “Simply surprise” och innehöll en drink baserad på Red Bulls nya dryck, Simply Cola.

TV-skärmar till spelhall

Detta är exempel på TV-skärmar där Redd Bull erbjuder paketpriser runt om i spelhallen. Tanken var att ha en spelrelaterad bakgrund och erbjudandet över. Känslan jag fick var att designa själva erbjudandet som en “achievement” (prestation i spel) så det skulle locka mer.

Övrigt

Design på flyer/meny/erbjudande till brännbollsyran 2017.

Frågor på det?

HÖR AV DIG!